Jednoho dne přijel na dílnu náš zákazník Zdeněk, který si v mezičase opravy jeho civilního vozu prohlížel jeden z našich výtvorů, který zde čekal na svůj pravidelný servis. Jednalo se o závoďáka Davida Mourka (drifter PRO). Pro ty kteří tento vůz z české drift scény neznají, jde o BMW E30 se zastaveným motorem M30B35, který je přeplňován turbodmychadlem. Mimo to má auto mnoho dalších úprav, aby bylo konkurenceschopné v nejvyšší kategorii PRO.
Jakmile jsme Zdeňka na závodech svezli v našich autech, bylo jasno a rozhodl se, že musí podobně výkonný vůz vlastnit také a sám si vyzkoušet první drifty. Po krátké úvaze se rozhodl pro stejný motor a karoserii jako má David. Naším úkolem tedy bylo zastavit, přeplňovat a celkově zprovoznit pohonnou jednotku s požadovaným výkonem okolo 500 koní. Kromě toho jsme také namontovali vhodné tlumiče s pružinami. Jelikož úpravy a opravy aut jsou i Zdeňkovým dlouholetým koníčkem, zbytek úprav si na autě dělal svépomocí.
Nejprve proběhla úvodní konzultace dalšího postupu, během které jsme nabídli hotové řešení celého projektu. Představili jsme komponenty, které budou při stavbě použity a se kterými máme ty nejlepší zkušenosti k dosažení požadovaného výkonu. Zároveň jsme vše spočetli také z finanční stránky a projekt jsme nacenili.
Jakmile Zdeněk projekt odsouhlasil, pustili jsme se do toho. Každá stavba má několik fází a kroků. Mnoho částí jak na autě či motoru je třeba upravit nebo kompletně vyrobit. Z části jsou následující řádky stejné jako právě u projektu E30 335i turbo Davida Mourka. Pojďme se tedy podívat co vše se upravovalo a vyrábělo v tomto projektu.
Příprava motorového prostoru
Při zástavbě agregátu do jiné karoserie, než ze které pochází, je nejprve potřeba připravit nové držáky, aby bylo vůbec možné jej na něco usadit. Následně probíhá úprava motorového prostoru, aby se do něj motor vešel.
Příprava motoru na přeplňování
Chceme-li zvyšovat výkon motoru je velice důležité, aby všechny součásti byly jako nové, respektive schopné odolávat náporu, který na ně bude kladen. Je velká škoda a nakonec nezbyde nic než oči pro pláč, pokud díky stáří a opotřebení některé z komponent, jejíž výměna se pohybuje v řádech stokorun nakonec zničí celý motor v řádech stovek tisíc korun. Považujeme tedy za nezbytné provést kompletní generální opravu jak bloku tak hlavy motoru.
Proto jsme i na této tří a půlce provedli výměnu všech simerinků a těsnění, ložisek, pístních kroužků. Vyčistili jsme kanály sacího a výfukového traktu od nečistot a karbonu, abychom zlepšili proudění vzduchu do válců a výplach motoru od spalin.
Vyhonovali jsme válce, abychom přiměřeně zdrsnili jejich povrch. Písty zůstali původní avšak jsme je upravili pro zlepšení kompresního poměru a namontovali jsme ostřiky, abychom dosáhli jejich lepšího chlazení a mazání stěn válce. Abychom docílili stoprocentní dosedací plochy, provedli jsme zábrus ventilů a následné seřízení ventilových vůlí dle požadavku na výkon. V neposlední řadě bylo nutné srovnat dosedací plochy hlavy a bloku motoru. Motor by také osazen svorníky hlavy válců, jelikož standardní šrouby již nestačí.
Po generální opravě a poskládání všech komponent vně vozu jsme motor vložili do karoserie a postupně prováděli další kroky pro jeho zprovoznění.
Úprava a výroba elektroinstalace
Při zástavbě motoru M30B35 do karoserie E30 je třeba upravit zejména samotný motorový svazek pro připojení k původní elektroinstalaci vozu. K tomu jsme povolali zkušeného kolegu elektrikáře Kubu Zapouška (bývalý závodník a též porotce driftu). Dále bylo potřeba vyhledat a připravit kabeláž od jednotlivých snímačů, budíků, čidel, které se následně zapojili do programovatelné jednotky Ecumaster.
Úprava a výroba výfukového systému
Vzhledem k tomu, že jsme předělávali atmosférický motor na přeplňovaný bylo nutné upravit jednak samotné výfukové svody tak, aby bylo možné osadit je turbodmychadlem. Za účelem lepšího vyplachování výfukového systému jsme vyráběli i zbytek výfukového potrubí zakončeného rezonátorem.
Příprava a montáž dalších komponent potřebných pro přeplňování
Abychom mohli instalovat komponenty jako intercooler a další chladiče bylo nutné zvětšit motorový prostor výrobou vlastního čela. Následně jsme mohli začít připravovat systém pro chlazení a sání vzduchu. Kvůli úpravě a výrobě vlastního sacího traktu bylo nutné přendat škrtící klapku na druhou stranu sání, než je v sériovém provedení.
Jelikož během přeplňování a vyšších výkonech vznikají také vyšší teploty bylo nutné namontovat větší chladič vody a také olejové chladiče.
První nastartování, lazení a předání zákazníkovi
Po všech předchozích krocích přišlo na řadu první nastartování a zaběhnutí motoru. Se zvýšenými otáčkami (do 3000 rpm) jsme jej nechali zaběhnout cca 30 hodin a měl tak před prvním lazením najeto cca 650 km. Následovala poslední fáze a to naladění motoru respektive programovatelné řídící jednotky na motorové brzdě. Dosáhlo se požadovaného výkonu 503 koní a točivého momentu 726,1 Nm
Celý projekt trval od počátku do předání zákazníkovi cca 6 měsíců.